Waarom continue klantfeedback onmisbaar is voor softwareontwikkeling
door Wijnand van Plaggenhoef
Het is zaak dat de klant in elke stap van het ontwikkelproces wordt meegenomen. Dat gaat dus verder dan enkel de opstartfase: voor continue ontwikkeling van software is doorlopende klantfeedback essentieel. Vaak worden klanten echter vooral aangehaakt bij de eerste stappen in het ontwikkelproces, waarbij het accent ligt op welke wensen eindgebruikers hebben en voor welke problemen zij een oplossing nodig hebben. Dit kan door in gesprek te gaan met bijvoorbeeld een hr-professional over de mogelijke belemmeringen bij het registreren van uren of het bijhouden van verlof. Aan de hand van deze pijnpunten kunnen bedrijven software ontwikkelen die hierop aansluit.
Maar ook daarna is het belangrijk om eindgebruikers aan te blijven haken. Zo is het zinvol om een gevarieerde groep gebruikers een bètaversie van de software aan te bieden. Gebruikers geven dan bijvoorbeeld feedback over bugs of functionele tekortkomingen. Het geeft hen ook de mogelijkheid om suggesties voor verbeteringen te geven op het gebied van bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid. Deze feedback kunnen organisaties verzamelen via klantgesprekken, in-app feedback, enquêtes of via een online-community.
[....]