Meewerken aan financiële zekerheid
In gesprek met Bas Box, Allround Pensioenmedewerker Blue Sky Group
Bas Box studeerde aan de Hogeschool Inholland en koos tijdens zijn Bachelor voor de specialisatie Banking & Insurance. Hij liep stage bij een bank en verzekeringsadviseur. Dat hij uiteindelijk koos voor Blue Sky Group als eerste werkgever had vooral te maken met de complexiteit en dynamiek van de pensioensector. “Het feit dat er bijna 20 jaar onderhandeld is over de Wet Toekomst Pensioen zegt voldoende. Maar ook nu deze is aangenomen staat niets echt vast. Het is en blijft zoeken naar de beste oplossing voor de deelnemers. Dat geeft uiteraard onzekerheid en daar krijg ik regelmatig mee te maken als ik in het belteam zit. Dat is onze servicedesk waar we deelnemers persoonlijk te woord staan en hen helpen met het oplossen van vraagstukken. Soms krijg je inderdaad vragen over hoe het er in de toekomst uit gaat zien, maar de meeste vragen hebben betrekking op de persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld vragen als wat moet ik doen nu ik voor mijn werkgever naar het buitenland verhuis of we gaan scheiden, wat betekent dat voor mij?”
Ontwikkeling
Twee dagen in de week heb ik persoonlijk contact met deelnemers. De rest van de week besteed ik aan de pensioenadministratie. Ook belangrijk natuurlijk, want als je de persoonlijke lifecycle van een deelnemer niet goed vastlegt, gaat de pensioenuitkering geheid fout. En er kan veel gebeuren van het moment van indiensttreding tot pensionering. Pensioenregelingen wijzigen, salarissen veranderen, de burgerlijke staat wijzigt, je verandert van baan, etc. Al die gebeurtenissen hebben consequenties voor je pensioen en worden door ons uitgerekend en verwerkt in het systeem. Omdat we de administratie doen voor veel verschillende bedrijven zoals KLM, Philips en Nedlloyd krijg je te maken met verschillende regelingen en werkwijzen. Het berekenen van een afkoopwaarde is daarmee geen abc-tje. Die complexiteit maakt het werk erg interessant en uitdagend.Er
Toen ik begin vorig jaar in dienst trad, had ik nog maar beperkte pensioenkennis. Door de persoonlijke begeleiding die je krijgt gaat je ontwikkeling echter razendsnel. Bij aanvang stem je volgens het vier-ogen-principe ieder zaak af, begin je met eenvoudige zaken en neemt de complexiteit in de tijd toe. Na anderhalf jaar ben je zover dat je ook zelf als controleur op kunt treden.”
Project continu verbeteren
“Naast mijn werk neem ik ook deel aan het project ‘continu verbeteren’. Het idee daarachter is dat we voortdurend op zoek zijn naar manieren om onze dienstverlening te verbeteren door aanpassingen te doen in proces en systemen. Erg leuk om te doen en omdat ik met een frisse blik naar de organisatie kijk, komen we soms tot verassende nieuwe inzichten.”
Vind jij het leuk om met klanten bezig te zijn en ze te begeleiden naar een zorgeloze pensioenervaring, neem dan contact met ons op.
Lees hier meer over de rol van Allround Pensioenmedewerker.