Ken je toegevoegde waarde
Interview: Henk Jansen, Expat Mortgages
Aangezien ik al sinds eind jaren tachtig actief ben in dit vak – ik weet het, ik word oud terwijl ik mij vaak nog zo jong voel – heb ik veel veranderingen mogen meemaken. Niet elke verandering was ook een verbetering, maar uiteindelijk lijkt zowel de positie van de klant als de positie van ons als adviseur de afgelopen jaren sterk verbeterd!
Vroeger kwam de verzekeringsadviseur periodiek bij de (particuliere) klanten thuis langs. Minimaal eens per jaar werd ‘de map met verzekeringen’ doorgenomen en werd er gekeken of de dekkingen nog aansloten op de eventueel veranderde situatie.
Mutaties werden bijgehouden op een poliskaart en vóór het bezoek aan de klant werd deze door de adviseur doorgenomen. Soms moest er een belletje gepleegd worden met de maatschappij om bevestigd te krijgen wat de meest recente situatie was. In het archief van de adviseurs stonden alle klantenmappen met daarin alle (kopie)polissen en alle communicatie. Soms door tabbladen gescheiden per verzekeringsproduct.
Hoe anders is dit tegenwoordig met digitale oplossingen, met een app of een extranet omgeving waarin de informatie voor zowel de klant, de adviseur als de risicodrager (verzekeraar of volmacht bedrijf) inzichtelijk is. Polissen, aanhangsels of mutaties worden niet meer (per post) toegestuurd maar wijzigingen worden in het digitale dossier direct bijgewerkt. Een consument heeft, als het goed is, op ieder moment, op iedere plek en vaak op ieder device, inzicht in zijn of haar situatie.