Iets goed versimpelen kan juist ontzettend ingewikkeld zijn
Barbara Stam, Theme Owner bij ABN AMRO over de zakelijke kredietverlening – een van de belangrijkste activiteiten van de bank – die compleet aan het veranderen is. In plaats van de huidige lange trajecten, direct inzicht in de risico’s, regelgeving en de financiële situatie van de klant. Geen makkelijke opgave, zegt Barbara: ‘Iets goed versimpelen kan juist ontzettend ingewikkeld zijn.’
ABN AMRO: de kredietverlening van morgen
Ruim 1,5 jaar geleden is ABN AMRO gestart met ‘Future Credit Domain’, het innovatieprogramma van ABN AMRO waarmee we de kredietverlening klaarmaken voor de toekomst. Barbara Stam is Theme Owner van dit programma. Zij heeft de opdracht om de zakelijke kredietverlening – een van de belangrijkste activiteiten van de bank – compleet te veranderen. In plaats van de huidige lange trajecten direct inzicht in de risico’s, regelgeving en de financiële situatie van de klant. Geen makkelijke opgave, zegt Barbara: ‘Iets goed versimpelen kan juist ontzettend ingewikkeld zijn.’
Tijdrovend proces
Particuliere klanten van ABN AMRO weten niet beter: overschrijven, sparen of verzekeren regel je direct via je telefoon. Krediet afsluiten? Geen probleem, de bank checkt in twee minuten hoeveel je verantwoord kunt lenen. Teken je de offerte, dan staat het bedrag binnen één werkdag op je rekening.
Een wereld van verschil met de zakelijke kredietverlening. ‘Die heeft veel weg van een bord spaghetti’, zegt Barbara. De lijntjes en informatiestromen lopen kriskras door elkaar. Natuurlijk, zakelijke leningen zijn vaak een stuk ingewikkelder dan particuliere. Medewerkers moeten langs verschillende afdelingen om allerlei gegevens op te halen en te verwerken. ‘Dat doen ze heel goed, maar het is tijdsintensief. Het proces achter de schermen zou veel sneller moeten gaan.’
Wat is Future Credit Domain?
1,5 jaar geleden is ABN AMRO gestart met Future Credit Domain. Het doel van het programma is een complete verandering van de zakelijke kredietverlening – een van de belangrijkste activiteiten van de bank. Geen traject meer van 45 dagen, tientallen uren werk en steeds heen en weer bellen, maar direct inzicht in de risico’s, regelgeving en de financiële situatie van de klant. Zodat de bank direct kan vertellen hoeveel iemand kan lenen. Dat scheelt werk en tijd, wat weer leidt tot betere dienstverlening.
Automatiseren met potlood
Je zou kunnen zeggen dat we nu in de tekenfase zitten’, zegt Barbara. ‘Dat bedoel ik letterlijk: als architecten tekenen we in detail hoe het proces van kredietverlening eruit gaat zien, door alle afdelingen en systemen heen.’ Pak je deze bouwtekening erbij, dan zie je een structuur die grotendeels is gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Cijfers ophalen bij andere afdelingen, die binnen de juiste juridische kaders plaatsen en er vervolgens de risico’s, behoeftes en prijs bepalen – dat gaat straks allemaal vanzelf. Ook de communicatie met klanten verloopt voor een deel digitaal, al blijft persoonlijk contact belangrijk.
Hoogwaardige kredietverlening in de toekomst
Waarom zo’n ingrijpende verandering nodig is? ‘Het raakt de missie van de bank’, zegt Barbara. ‘Banking for better, for generations to come. We willen de dromen en plannen van onze klanten mogelijk maken, van een hypotheek tot een nieuwe fabriek of gedurfde innovatie. En dat willen we vandaag, maar ook morgen.’
Daarvoor is de volgende generatie technologie onmisbaar. ‘De omgeving waarin we als bank opereren, is door innovatie totaal veranderd. Met data kunnen we nu oneindig veel meer dan een paar jaar geleden.’ Om aan de marktvraag te beantwoorden, móét ABN AMRO dus in hoog tempo ontwikkelen. Maar andere drijfveren tellen ook mee, bijvoorbeeld de toegenomen wet- en regelgeving. Sinds de economische crisis van een jaar of 10 geleden zijn er duizenden pagina’s met regels voor kredietverlening bijgekomen. Wie niet automatiseert, kan onmogelijk meer efficiënt werken.
Werken in de spotlights
Terwijl Barbara en haar team aan de tekentafel van Future Credit Domain staan, worden de eerste onderdelen toegepast. ‘We zijn al aan het coderen. Maar het grootste deel van de klus ligt nog voor ons.’ Daarvoor is veel expertise nodig, zowel op data- en techvlak als op organisatorisch, operationeel en commercieel vlak. Future Credit Domain groeit dus nog aan allerlei kanten, terwijl de verandering op het punt staat om echt te beginnen.
Al die kennis en ervaring moet bijdragen aan de ‘kredietverlening van morgen’. Een prachtige uitdaging, vindt Barbara, waarbij bijna alle onderdelen van de bank op een of andere manier betrokken zijn. ‘Dat is ontzettend leerzaam en spannend. Wij maken het verschil.’