Hoe ziet de toekomst eruit van de chartale infrastructuur in Nederland?
Van giraal naar chartaal
‘Aan het einde van mijn hbo-opleiding Financial Services Management schreef ik mijn scriptie over het girale betalingsverkeer. Zo kwam ik in aanraking met DNB. Ik vond het interessant wat onze centrale bank allemaal doet en dacht, dat zou voor mij wel een hele interessante werkgever zijn. Een tijdje later stuitte ik per toeval op een vacature die exact die dag sloot. Die kans wilde ik niet laten schieten; snel heb ik nog een motivatiebrief geschreven en net op tijd verstuurd. Dat is nu ruim tien jaar geleden.
De eerste paar jaar heb ik bij finance en binnen het girale betalingsverkeer gewerkt, maar uiteindelijk ben ik geswitcht naar een vakgebied dat me erg na aan het hart ligt: het chartale betalingsverkeer. Bankbiljetten hebben iets, het tastbare ervan trekt me. Iedereen weet wat het zijn, maar weinig mensen weten wat ervoor nodig is om die betaalmethode in stand te houden. Het is ook een keten die erg in beweging is.
Dynamische keten
Nederland is een van de landen die het minst gebruikmaakt van chartaal geld; we betalen voor zo’n 85% giraal. Ter vergelijking: in Duitsland betalen ze voor 60% met contant geld. Toch dient chartaal geld nog steeds een doel en is er nog geen substituut voor. Een enorme pinstoring, cyberaanval, onrust op wat voor vlak dan ook? Dan is briefgeld een belangrijk back-upmiddel.
Doordat de contante betalingen in Nederland de afgelopen jaren geleidelijk zijn gedaald, is de chartale keten drastisch veranderd. De meeste partijen in de chartale keten hebben een naamswijziging ondergaan of zijn overgenomen. Slimme aanpassingen zijn doorgevoerd om de chartale infrastructuur betaalbaar, beschikbaar, betrouwbaar en bruikbaar te houden voor iedereen.
Daarnaast wordt er ook nagedacht met de ketenpartners en het ministerie van Financiën om de chartale keten toekomstbestendig te houden. Zo kost het operationeel houden van bijvoorbeeld geldautomaten een hoop geld, maar het beschikbaar hebben van een geldautomaat in de buurt is ook belangrijk. Hoe zorg je ervoor dat de chartale keten dit kan blijven faciliteren? En wat is daarin de juiste balans? Dit is een belangrijk thema voor DNB. En met de gegevens die ik als analist ontvang van de ketenpartners draag ik hieraan bij door inzicht te geven.
Chartaal betalingsverkeer trekt me; het is een keten die erg in beweging is.
Chartaal toezicht
Nu ben ik nog bedrijfsanalist, maar over een tijdje groei ik door naar chartaal toezichthouder. In deze rol ga ik minder aan de slag met analyses en prognoses en krijg ik meer te maken met het contact met de partijen waarop we toezicht houden. Een andere uitdaging binnen chartaal betalingsverkeer is de geplande verhuizing van de bankbiljetten. Het DNB-hoofdkantoor in Amsterdam wordt momenteel grondig gerenoveerd. Het goud en het geld zijn daarom al verplaatst naar een tijdelijk onderkomen, in afwachting van een splinternieuwe locatie op Camp New Amsterdam in Zeist. Daar komt een hightech cashcentrum dat innovatief, toekomstbestending en duurzaam is. Ook ik zal meeverhuizen naar Zeist en ik kijk er erg naar uit om mijn werk in een nieuwe, dynamische omgeving te doen.
Cultuur en uitdaging
Ik ben al die jaren gebleven om verschillende redenen. Binnen mijn afdeling heerst allereerst een prettige werksfeer. Zo hebben we een ‘cultuur-denktank’ waarin we actuele thema’s zoals veiligheid, samenwerking en waardering bespreekbaar maken. Ik vind zo’n denktank echt tekenend voor de cultuur binnen DNB waarbij er ruimte is voor eigen initiatieven en inbreng. Daarnaast heb ik bij DNB altijd de uitdagingen en prikkels gevonden die ik zocht. Niet zo moeilijk ook, binnen zo’n unieke organisatie. Want zeg nu zelf: welk bedrijf heeft er nu goud op de balans staan?’