Sla over naar inhoud

Benut Wtp-transitie om contactcentra toekomstbestendig te maken

Nieuws
13-08-2024
Bart van den Tol
PwC-expert Bart van den Tol roept op om de transitie te gebruiken om klantcontactcentra toekomstbestendig te maken. "De inzet van technologie om de vele vragen rondom de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel aan te kunnen, zal een cruciale rol spelen in de communicatie met deelnemers en daarmee in de betrouwbaarheid van de pensioensector."

Pensioenfondsen denken nog onvoldoende innovatief en ‘outside the box’ als het gaat om het opvangen van de 'tsunami’ aan vragen die tijdens de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel wordt verwacht. Uit gesprekken met fondsen, pensioenuitvoeringsorganisaties (PUO's) en andere marktpartijen naar aanleiding van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) concludeer ik dat de voorbereidingen vooral bestaan uit het optimaliseren van de communicatie, online en offline, en uit het inrichten van een flexibele schil en opschalen van de capaciteit. Ook belangrijk, maar ik vraag me af of dit voldoende aanpassingen in de klantencontactcentra (KCC's) zijn om tijdens de transitieperiode en erna een goede bereikbaarheid en hoge kwaliteit te waarborgen. 

Te conservatieve scenario’s zijn risico voor goede invulling van informatieplicht

De hoeveelheid vragen van deelnemers en werkgevers gaat enorm toenemen als gevolg van de transitie. Dat komt vooral door meer (complexe) deelnemerscommunicatie, de impact van veranderingen op individuele deelnemers, toenemende transparantie, meer keuzeruimte en een, herverdeling van risico’s. Daarnaast zal na de transitie de dynamiek van het contact met deelnemers anders zijn dan ervoor. 

[....]

Lees verder op: PwC

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
CED Interim Professionals
Marktconform
Medior, Junior
Drenthe
Als Schadebehandelaar Materiele Schade 2 weet je polisdekkingen, -voorwaarden, wetgeving, jurisprudentie en bedrijfsregelingen toe te passen in de behandeling van (meerzijdige) schades.
TKP Pensioen
6.000 - 8.000
Senior
Groningen
Je bent een accountmanager die zich al jaren voor de volle 100% inzet voor je klanten. Je weet goed de balans tussen klant- en organisatie belang te bewaren. Ben jij...
Rabobank
6.155 - 8.793
Senior, Medior
Utrecht
As a Lead Risk Control Partner you are an inspirational leader for your team of RCP and supporting the Financial Economic Crime (FEC) pillars in the field of risk management....
ABN AMRO
6.793 - 9.704
Medior, Senior
Diemen
As Lead Business Developer KYC/CDD, you will play a critical role in shaping the ICS Client Integrity KYC/CDD process and the ICS Client Monitoring Framework.