Achter gemak voor consument gaat complex financieel landschap schuil
Nog nooit van die term gehoord? Dan ben je vast niet de enige. Toch is de kans groot dat je al wel eens met embedded finance te maken hebt gehad. Bijvoorbeeld als je bij de aanschaf van een nieuwe smartphone of gadget meteen een schadeverzekering hebt afgesloten. Of wanneer je bij een wat grotere online aankoop meteen voor een lening hebt gekozen zodat je niet alles in een keer hoeft te betalen. En dat allemaal zonder dat het nodig was om daar de website van een verzekeraar of kredietverstrekker voor te bezoeken. Het zijn slechts twee voorbeelden van embedded finance, dat ontelbaar veel mogelijkheden kent.
Maximaal maatwerk
Bij embedded finance bieden bedrijven financiële diensten aan zonder dat ze hier zelf een vergunning voor nodig hebben. Deze partijen worden ook wel ‘whitelabelpartners’ genoemd. Op dit moment gaat dit bijvoorbeeld om e-commerce platformen, HR-dienstverleners en luchtvaart- en telefoonmaatschappijen. Zij kunnen naast hun gangbare producten ook financiële diensten aanbieden door samen te werken met partijen die wel een vergunning hebben voor het verlenen van financiële diensten, zoals banken en verzekeraars. Het doel is om klanten maximaal maatwerk te bieden: precies de financiële dienst die ze nodig hebben, op exact het goede moment en in de juiste omgeving. Zoals een reisverzekering op het moment dat je een vlucht boekt.
[....]